czwartek, 26 września 2013

INAUGURACJA ÓSMEGO CYKLU SPOTKAŃ KAWIARENKI KULTURALNO-LITERACKIEJ W KATOWICACH








25 września br. odbyła się inauguracja nowego cyklu spotkań Kawiarenki Kulturalno-Literackiej w Bibliotece Śląskiej w Katowicach. Mottem spotkania był cytat: "Pisze się fragmentami. Układam je w krąg: z okruchów składa się mój mały świat" /Roland Barthes/. Prelekcję na temat fragmentaryzmu w sztuce i niemożliwości utożsamiania twórcy i jego dzieła prowadziła gospodyni Kawiarenki - dr Lucyna Smykowska-Karaś; ilustracjami do debaty były fragmenty utworów i wiersze odczytywane przez gości specjalnych: pisarkę, poetkę, artystkę plastyk – Annę Strzelec oraz poetkę, byłą sopranistkę chóru Canta Noiscum, aktorkę – Izabelę Monikę Bill. 

Po prelekcji można było wziąć udział w dyskusji z autorkami, zamienić kilka słów całkiem prywatnie oraz nabyć książki.


                  
Na zdjęciu od lewej: Izabela Monika Bill, gospodyni spotkania - dr Lucyna Smykowska-Karaś i Anna Strzelec



Oto kilka utworów pochodzących z tomików: Gdziekolwiek jesteś...dialogi liryczne Anny Strzelec i: Sztuka jedzenia jabłek Izabeli  Moniki Bill.




Czas…
powideł śliwkowych
i suszenia grzybów
czerwienienia bluszczu…
słoneczników na tarasie
dziobanie
róż przekwitłych przycinanie,
po lesie z psami bez celu
wędrowanie
farbowanie włosów –
Kochany, jesień idzie…
                                        Anna Strzelec




Ruletka...

Postawiłam na:
wyrozumiałość, tolerancję,
wyobraźnię, fantazję,
nieufność do wszystkich diabłów
posłałam...
kryształową kostką (nie kością)
rzuciłam!
Zawirowało...zamknęłam oczy
Wygrałam!

Nie powiem wam co,
do pudełka głęboko schowałam, 
zaglądałam co wieczór -
myślami całowałam
z nim pod poduszką zasypiałam
                                                        
A dziś rano było puste...
                                                                                                 Anna Strzelec




Upadła Muza

przyszłaś z wiosną
odeszłaś z zimą
tak niewiele zostawiłaś
słów na śniadanie
na obiad położyłaś
tylko sztućce odległości
na kolację
zdjęłaś obrus
owinęłaś nim
dzieciństwo
pożegnania
na stole nadgryzione jabłko
powiedziało mi historię
o upadłej muzie
szukającej swego pana

Ewo
przecież jestem
                           Izabela Monika Bill


Poetka 

piątkowy wieczór
malowane lale
ubrane w ciasne opakowania
gotowe do konsumpcji
wylewają się perfumami
na ulice miasta
rynek zatacza się zapachem piwa
korowód odgłosów rozbija się
o lukrowane wieczorem kamienice
ćmy barowe tłuką się do okien
ktoś ma wernisaż
obrazy zmuszone do współpracy
krzywo uśmiechają się do gości
za rogiem mim
parodiuje rzeczywistość 
w pustej kawiarni
przy zapomnianym stoliku
cierniowa dziewczyna
czas zatrzymał się dla niej
i pokłonił pustej filiżance
na serwetce ślady łez
zgrabnie zatuszowane tym wierszem
                              Izabela Monika Bill    

                                                                 ***************   















Kolejne spotkanie Kawiarenki Kulturalno-Literackiej odbędzie się 23 października.  Gościem będzie  prof. Zygmunt Woźniczka, który opowie o czasach powojennych, a 27 listopada  o sztuce, literaturze i o wzajemnej inspiracji opowiedzą  Ewa Parma i Anna Maria Rusinek.


12 komentarzy:

  1. Mam tomik Ewy Parmy i Anny Rusinek - mam! Piękny:) Anię Strzelec poznałam na LiteraTurze, a Izabellę Monikę Bill na niedawnym spotkaniu w Saloniku Trzech Muz. Piękne spotkania w Katowicach robicie:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Byłam pierwszy raz i jak sądzę nie ostatni:) Nie znałam wcześniej tych spotkań i jestem pod wrażeniem serdecznej atmosfery:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj, Olu nie ostatni, obiecaj. Bardzo lubię Twoje pisanie. Gratuluję. Ula

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To mogę z przyjemnością obiecać:) Dziękuję:)

      Usuń
  4. Swietna inicjatywa. Gratuluję!

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękne wiersze. Nie znałam wcześniej tych autorek, chyba muszę to nadrobić:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo fajny pomysł.
    Za poezją nie przepadam, ale powyższe wiersze urzekają treścią przekazu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny pomysł. Oby jak najwięcej takich imprez. No i jeszcze trochę, a zacznę czytać poezję. Okazuje się, że coraz więcej wierszy do mnie trafia. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest ich tak dużo... myślę, że każdy znajdzie coś dla siebie:)

      Usuń
  8. super impreza! a wiersze bardzo ładne :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Każde spotkanie z Tobą Olu, sprawia wiele radości!
    Jeszcze raz bardzo dziękuję Ci za przybycie! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję:) Dla mnie to także było bardzo miłe, ale także - ważne spotkanie:) Dziękuję za zaproszenie:)

      Usuń