sobota, 9 maja 2015

Skojarzenia: Poświatowska i Siudmak (w rocznicę urodzin poetki)






***


bądź przy mnie blisko
bo tylko wtedy
nie jest mi zimno

chłód wieje z przestrzeni

kiedy myślę
jaka ona duża
i jaka ja


to mi trzeba
twoich dwóch ramion zamkniętych
dwóch promieni wszechświata

- Halina Poświatowska


***

Halina Poświatowska urodziła się 9 maja 1935 roku. W tym roku przypada 80 rocznica jej urodzin.
W polskiej poezji poetka zajmuje miejsce wyjątkowe. Jej twórczość jest świadectwem rozpaczliwej walki o życie i miłość. Przegrała, ale pozostawiła po sobie bogaty dorobek i bezcenne dla czytelników świadectwo swych zmagań.

W kwietniu br. nakładem Wydawnictwa Literackiego ukazały się:



Jestem Julią - to wybór najpiękniejszych wierszy Poświatowskiej o nienasyconym miłością sercu, którego tragedia nie zdołała złamać [Wydawnictwo Literackie]

Na Elementarz... składają się wiersze, listy i fragmenty prozy, które tworzą razem poruszający przewodnik po najgłębszych zakamarkach duszy poetki. Zebrane w tej książce teksty pozwalają dojrzeć również mniej znane oblicze Poświatowskiej: ironiczne, mroczne i dalekie od ckliwego stereotypu [WL]


***

*Wojciech Siudmak - polski malarz, czołowy reprezentant realizmu fantastycznego. Jest autorem rysunków i ilustracji m.in. do cyklu powieści science fiction "Diuna" Franka Herberta i do książki: "Przemyślny szlachcic don Kichot z Manczy" w przekładzie Wojciecha Charchalisa. 
.







25 komentarzy:

  1. Siudmak, ach, Siudmak - uwielbiam prace tego artysty. Jeśli chodzi o okładki książek, które zostały ozdobione jego rysunkami, to należy koniecznie wspomnieć o kolekcji dzieł Dicka, wydawanych na łamach oficyny REBIS.

    A zestawienie wiersza i obrazu - tradycyjnie świetna robota :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam na wystawie jego dzieł z jego osobistym komentarzem. genialna wystawa.
      Książki Poświatowskiej mam w planach oczywiście, może rocznica urodzin przyśpieszą to spotkanie.

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Ambrose: Słuszna uwaga:) Podałam tylko przykłady książek, które miałam w rękach. Rysunki, które ilustrują książki Dicka robią wrażenie nawet na stronie internetowej. Zresztą nie tylko te...

      Usuń
    4. Scarlett: Dużo bym dała, żeby zobaczyć wystawę wraz z jej autorem!

      Usuń
  2. "Elementarz" mam w starszym wydaniu i lubię do niego wracać :) Ale dla mnie wciąż najlepsza pozostaje "Opowieść dla przyjaciela"! Ileż w niej rozdzierająco pięknego smutku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I z tym się całkowicie z Tobą zgadzam...

      Usuń
    2. Marta, zgadzam się! "Opowieść dla przyjaciela" jest jedyna w swoim rodzaju. Pełna emocji, smutku i walki.

      Usuń
  3. Poświatowską uwielbiam od czasów licealnych. Przeczytałam już wszystko co sama napisała i co napisano o niej. Odwiedziłam też jej muzeum w Częstochowie. Mam wielką chrapkę na Elementarz... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muzeum nie znam. Zapamiętam sobie, czasem przecież bywam w Częstochowie. Będę miała teraz dwa powody, żeby znowu odwiedzić to miasto:)

      Usuń
    2. Cieszę się Olu, że dałam ci kolejny powód. W Muzeum podoba mi się, że podczas zwiedzania z głośników wydobywa się głos H. Poświatowskiej, która czyta swoje wiersze :)

      Usuń
    3. To musi robić wrażenie...

      Usuń
  4. W przyszłości planuje zapoznać sie z twórczościa tej poetki, gdyż poezja naprawde ostatnio zaczeła mnie interesowac. Narazie jestem na etapie sonetów :>

    OdpowiedzUsuń
  5. Wiersze Haliny Poświatowskiej przejmują mnie zawsze dreszczem. Takim specjalnym, kiedy ma się wrażenie obcowania z czymś, co pojmuje się tylko na poziomie instynktu albo przeczucia. Mój ukochany liryk, *** ("zawsze kiedy chcę żyć krzyczę"), to błaganie, które zrozumieć może nie tylko ktoś od zawsze napiętnowany chorobą, lecz każdy, kto ma pogłębioną świadomość krótkości życia. Zapomniałam o tej rocznicy. Nie mam nawet jednego tomu poezji Poświatowskiej, jedynie wiersze rozproszone w różnych antologiach. Ale rzecz znamienna - sięgnęłam po pierwszą z brzegu, zerknęłam na spis autorów i okazało się, że jedynym zakreślonym przeze mnie nazwiskiem (dawno temu, chyba w studenckich czasach) było właśnie jej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Piękne podsumowanie... A liryk, który przypomniałaś szczególnie wzruszający...

      Usuń
  6. Osobiście nie czytuję jej, choć nawet kiedyś uczęszczałam na roczne zajęcia poświęcone jej poezji. Pozdrawiam panią doktor!
    Ale to dobra poetka, warta przypominania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Wiersze Poświatowskiej uwielbiam i kolekcjonuję:)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie jestem koneserką poezji. Jedynie od czasu do czasu podczytuje wiersze ks. Jana Twardowskiego. Ale za to moja ciocia wprost żyję wierszami, dlatego myślę, że sprezentuje jej jakiś tomik wierszy Poświatowskiej. Na pewno będzie zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam poezję Poświatowskiej! :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Pięknie Olu zilustrowałaś wiersz Haliny Poświatowskiej obrazem Wojciecha Siudmaka.
    Ona wielka poetka a jak widzę on znakomicie się zapowiada jako twórca okładek do książek. Oby tylko był wykorzystywany jego talent....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję, Aniu:) Trochę niejasno wyraziłam się o malarzu... Siudmak jest artystą prestiżowym i uznanym w świecie. Jego udział w projektach okładek i ilustrowaniu książek - jest zaszczytem.

      Usuń
    2. To moja wina Olu, bo mogłam sprawdzić, ale mimo to miałam odczucie, że to nie jest zwykły projektant okładek.
      Muszę poszukać jego obrazów.

      Usuń
    3. Miałaś rację, nie jest:)
      Jego obrazy znajdziesz łatwo. Artysta jest także twórcą projektu:
      http://wielun.naszemiasto.pl/artykul/zmienia-sie-otoczenie-pomnika-wieczna-milosc-foto,2229948,artgal,t,id,tm.html'
      który powstał wg obrazu.

      A tu idea tego pomysłu:
      https://www.youtube.com/watch?v=--968fp5vJw

      Usuń
  11. przepiękny! Przemawia do mnie. I jeszcze to zdjęcie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę:) Wymowa tych dzieł wydawała mi się idealnie zestrojona...

      Usuń