czwartek, 29 grudnia 2016

Podsumowanie roku 2016



Kończy się rok, który pod względem lekturowym był dla mnie niezwykle fascynujący. Oczywiście, nie wszystkie lektury, z którymi się zetknęłam, zostały opisane na blogu - z powodu braku czasu lub zdrowia, lub innych obowiązków. Czasem nie jest łatwo. Jednak wiem jedno. Rok się kończy, wchodzimy w nowy, z zupełnie czystą kartą i jeszcze nie wiemy, co nas czeka. Ale to, co przeczytamy - pozostaje już z nami na zawsze. I tego Wam życzę - fascynujących lektur, które ubarwiają i ubogacają nasz dziwny, niespokojny świat...

A jak było w tym roku?


STYCZEŃ





LUTY


MARZEC



W marcu mam przyjemność poznać kolejny owoc pracy Antoniego Libery - książkę wydaną przez Operę Narodową; tłumaczenie trzech utworów zainspirowanych wydarzeniami opisanymi w Biblii, które stało się mroczną legendą inspirującą od wieków twórców i artystów. Książka zawiera nowy przekład "Herodiady" Gustawa Flauberta, "Salome" Oscara Wilde'a (tragedia w jednym akcie) oraz "Salome" Richarda Straussa (libretto na podstawie tragedii Oscara Wilde'a). Książka, jak zwykle,opatrzona wstępem tłumacza Antoniego Libery.



KWIECIEŃ


MAJ


CZERWIEC


LIPIEC


SIERPIEŃ


WRZESIEŃ


PAŹDZIERNIK




LISTOPAD


GRUDZIEŃ

W grudniu towarzyszą mi trzy niezwykłe lektury. Ten miesiąc jest wyjątkowy pod każdym względem, a książki, które przeczytałam (czytam i bez przerwy wracam) nie pozwalają mi ochłonąć...




Zachwyt. Książka, która jest dla mnie - premierą roku i najważniejszym literackim odkryciem.


***

Wszystkim życzę  szampańskiej zabawy i wspaniałych lektur w nadchodzącym Nowym Roku!















24 komentarze:

  1. Jeszcze takiego podsumowania nie widziałam. Rewelacyjny pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne podsumowanie. I miło zobaczyć, że tegoroczne lektury sprawiły Ci tyle radości;)
    Wszystkiego dobrego w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzę Olu, że u Ciebie 2016 był rokiem dobrych książek :) Znam tylko "Mistrza i Małgorzatę", ale czytałam wiele lat temu, jeszcze w liceum. Bardzo jestem ciekawa tego nowego przekładu. W 2017 chciałabym przeczytać choć jedną książkę tego osławionego Flanagana :)

    Wszystkiego dobrego w 2017 :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawy rok, ciekawe lektury...najważniejsze to odkrywanie nowego i fascynacja tym co się przeczytało....i Ty tak miałaś.
    Towarzyszyłam Ci w tych lekturach czytając posty.....

    I Tobie Olu doskonałych lektur życzę w 2017 a sobie Twoich bogatych w treść postów.

    Pozdrowienia zasyłam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czułam, Anno, że mi towarzyszysz, za co bardzo Ci dziękuję:) Wspaniałych lektur życzę Ci w nadchodzącym roku i pozdrawiam serdecznie:)

      Usuń
  5. Hrabal przybyły z makulaturą! To faktycznie musiał być dobry lekturowo rok, skoro tak się zaczął :-). Sama przymierzam się do Conrada w nowym roku, bardzo jestem ciekawa wrażeń, bo znam tylko "Jądro ciemności" (albo: aż?).

    Serdeczności na nowy rok, żebyś mogła go podsumować z równym uznaniem za rok! :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Sporo się działo, sporo dobrych książek wpadło Ci w ręce :) Serdecznie życzę by nadchodzący rok, z punktu widzenia czytelniczego (ale nie tylko!) był co najmniej równie udany, albo i jeszcze, jeszcze lepszy. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo ciekawe podsumowanie, wiele z tych książek chciałabym przeczytać, a najbardziej "Córkę rzeźbiarza". Z powieści Conrada polecam Ci "Szaleństwo Almayera". Mówią, że Conrad jest tylko dla mężczyzn, ale ja się z tym nie zgadzam.:) Wszystkiego najlepszego w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spotkałam się już z takim stwierdzeniem, że Conrad jest dla mężczyzn. Sam autor w przedmowie do "Lorda Jima" taką myśl wyraził, albo raczej został do niej zmuszony. I też się z tym nie zgadzam. Mam zamiar sprawdzić jak będzie z innymi jego dziełami. Do siego roku!

      Usuń
  8. Nietypowe podsumowanie! Podoba mi się! Twoje recenzje inspirują mnie i zachęcają do szukania tych lektur, które prezentujesz. "Lorda Jima" kiedyś uwielbiałam, ku utrapieniu polonistka :D Ciekawa jestem własnych wrażeń po latach. Wracasz, Olu, do dawnych lektur? I jeśli tak, to z jakimi wrażeniami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że wracam. Są książki, które czyta się tylko raz i są te wybrane, do których trzeba wrócić, tak jak się wraca do rodzinnego domu na święta... Wrażenia są wówczas podobne:) Oczywiście, mówię o tych sprawdzonych pozycjach.

      Usuń
  9. Olu, lubię Twoje fascynacje i czekam na kolejne :) miej wspaniały czas :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Małgosiu - i Tobie tego życzę:)

      Usuń
  10. Jestem pełna podziwu nad Twoimi wyborami 'number one'. Zgadzam się z nimi, choć ja zawsze mam trudności z wyborem tej jednej.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja z tych wszystkich podanych książek najchętniej przeczytałabym "Księgę ryb", głównie dlatego, że od jakiegoś czasu fascynuję się Australią. :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Rok rozpoczęty takim znaleziskiem, nie mógł być zły, :)
    "Dziedzictwo... " mnie ciekawi i zaskoczyłaś mnie tym, że "Baskijski diabeł" okazał się największym odkryciem. Widziałam tę książkę w zapowiedziach, ale jakoś się nią bliżej nie zainteresowałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Dziedzictwo" to dobre czytadło z wielkim przesłaniem, pamiętać jednak należy, że nie jest to poziom ani skala genialnej i wymagającej "Księgi szeptów". "Baskijskiego diabła" najlepiej podsumował Stasiuk w swojej przedmowie. Kiedy czytasz Haupta - nie wydaje Ci się, że czytasz książkę - Ty wtedy czytasz świat...

      Usuń
  13. Dwie refleksje. Wszystkie Twoje najciekawsze ubiegłoroczne lektury doskonale pamiętam - i Hrabala z makulatury, i Tołstoja, i Filipowicza. Siedzą na mojej niekończącej się liście, jest szansa, że zostaną przeczytane w 2017. A myśl druga to taka, że wydaje się, jakbym te posty czytała miesiąc temu, tydzień może, a to już cały rok... No i Haupta też mam w planach - jak widzę, dobre to plany :-) Pozdrawiam serdecznie w Nowym Roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Martuś, to najpiękniejsza nagroda... Wiedzieć, że po roku ktoś pamięta twój tekst... Dziękuję <3

      Usuń